עצמאי, תוכנית עסקית כבר עשית?

תוכנית עסקית היא חלק בלתי נפרד מהצלחה של כל עסק, אבל איך בונים אותה נכון ומה ההיתרונות שלה, את הכל אני מפרט לכם במאמר הבא.
תוכנית עסקית

הבחירה להקים עסק עצמאי היא בחירה שניתן לבחון מאספקטים שונים ומגוונים אולם בשורה תחתונה יש בה אמירה ייחודית, אפילו אמיצה, אמונה ביכולות ובכישורים ותקווה לאופק כלכלי מוצלח. 

בשנים האחרונות צמד המילים "תוכנית עסקית" הפך להיות סוג של  " must have" לכל מי שרוצה להקים עסק, אין זה משנה כלל וכלל היקפו של העסק או מה מגדיר אותו.

במאמר זה נסקור את התוכנית העסקית, כתיבתה ויתרונותיה הרבים. 

תוכנית עסקית מהווה למעשה את ה "שורשים" שאנחנו מצמיחים ברמה הקונספטואלית בהקשר לעסק שלנו, לעיתים היא באה הרבה לפני שהתחלנו לעשות צעדים ראשונים לקראת בניית העסק.

הכוונה, שלתוכנית עסקית יש קדימות ממעלה ראשונה בכל מה שנוגע להקמה של עסק והיא אמורה להיות הנדבך הראשון של בעל העסק מתוך ידיעה שהיא תשמש כלי מרכזי לביסוס העסק והרחבתו.

להורדת תוכנית עסקית לחצו כאן.

מדוע תוכנית עסקית היא חיונית עבורך ?

כבעלי עסקים אנחנו לרוב "שוקעים" בפעולות השגרתיות והיומיומיות שאנחנו מבצעים כדי לתפעל את העסק על הצד הטוב ביותר ולהגיע בסופו של יום למטרה המרכזית שלנו והיא: תזרים חיובי וצמיחה כלכלית בסוף כל תקופת זמן (למשל כל חודש). 

לדוגמא, עצמאי שיש לו עסק להרצאות בבתי ספר. 

סט הפעולות העסקיות שלו יכלול: שיווק ההרצאות כדי להגיע ללידים וללקוחות חדשים, עבודה על תוכן ההרצאות, שדרוגו והבניית אמצעים טכניים (מצגות וכו'), חלוקה תקציבית של כספי השקעה מול הכנסה, מעקב כלכלי שיסקור את המאזן שלו, טיפול בחשבוניות שלא שולמו ועוד ועוד.

בתוך לופ אינסופי של מטלות משרדיות שאינן קשורות לכישוריו כמרצה, יהיה לו קל מאוד "ללכת לאיבוד", ולפספס אלמנט שהוא כה חשוב בצמיחה העסקית של עצמאיים שמכוונים לטווח הארוך והוא: היכולת להסתכל על התהליכים "ממבט על" והמסוגלות להשליך את אותן פעולות הכרחיות על הצמיחה של העסק שלו לאורך זמן. 

אותו "מבט על" חשוב עד מאוד לעסק שלו יוכל להתרחש דרך תוכנית עסקית שתוכל להצמיח את אותם שורשים דרכם העסק יוכל לצמוח ולשגשג.

אז אין זה משנה אם אתם עומדים להקים עסק חדש או שמא העסק שלכם ותיק, בניית מודל עסקי הינו בגדר חובה.

ת'כלס, מהי בעצם תוכנית עסקית ?

תוכנית עסקית מהווה "מפת דרך" בכל הנוגע להיתכנות הכלכלית של העסק, והיא מעניקה תכנון מקיף שייעודו הוא הצמיחה הכלכלית של העסק על פי מטרות ריאליות המוגדרות לפי תנאים משתנים. מבססים את נתוני התוכנית העסקית על פי מחקר מקדים אודות השוק אליו העסק שייך, הנחות עבודה ופריסת התוכנית העסקית לפרק זמן ארוך טווח שמונה לפחות 3 שנים.

היתרונות של תוכנית עסקית

  • קבלת תמונת מצב ראשונית לגביי ההיתכנות הכלכלית של העסק, בשלבים שלפני ההקמה. 
  • סקירת השוק בו פועל העסק, פילוח קהל היעד, דרכי הפעולה שלו ואפיונו הכללי. 
  • הצבת יעדים ריאליים כדי לקבל תמונת מצב ריאלית אודות העסק. 
  • יכולת הקפדה יתרה על  דברים מהותיים כגון תשלומי סוף שנה של רשויות המס וכדומה. 
  • פריסת סיכונים שקיימים.
  • הפקת מסקנות לשיפור וייעול העסק. בין אם זה דברים שאנו יכולים לשמר, או דברים שצריך לעשות כדי לשפר ולהגיע למצב הרצוי (למשל בחודש שבו לא הגענו ליעדים המכירתיים או הריווחיים שהצבנו לעצמנו).
  • אפשרות לתקשר עם אנשי מפתח שמהווים חלק מהעסק שלנו, למשל תקציבאים, אנשי שיווק, שותפים, משקיעים וכו'.

אז איך כותבים תוכנית עסקית ? 

הכתיבה של התוכנית צריכה להיעשות בשפה שבה לנו יהיה קל להבין אבל בנוסף, צריך לקחת בחשבון את היכולת של התוכנית העסקית לתקשר עם גורמים חיצוניים. למשל אם בכתיבת אסטרטגית השיווק נרצה שאיש השיווק של העסק שלנו יוכל להשתמש בה ואפילו לבוא בעצמו לידי ביטוי בה,  נוודא שהתוכנית כתובה בשפה "עסקית" שכולם יכולים להבין אותה, עם שימוש במושגים ונתונים שלכלל השותפים בעסק יש נגיעה בהם.

עוד אין לכם תוכנית עסקית? לחצו כאן להורדה

הדגשים לכתיבת תוכנית עסקית 

  • מידע על המוצר או השירות – העמקה בהצעת הערך שלנו , בין אם זה מוצר פיסי או מוצר שפותר בעיה או לחילופין פונה לרגש. 
  • הבנת המודל העסקי שאנו מרוויחים דרכו (למשל מכירה בודדת או הרשמה חודשית לשירות). 
  • ניתוח קהל היעד והכרת השוק – מחקר מעמיק שיוביל להבנה מדויקת של קהל היעד של המוצר. מיהו הלקוח האידיאלי של השירות שלנו, ומה המאפיינים שלו, החל מנתונים דמוגרפיים בסיסיים (גיל, מין, מקום מגורים) ועד לצרכים האישיים ביותר של הלקוח, וכיצד המוצר יענה עליהם.
  • המבנה הארגוני של העסק – הבניית מצבת כוח האדם של תפעול העסק וכיצד הוא מחולק. ברוב המקרים עצמאיים מתחילים כאשר הם מבצעים את רוב הפעולות בעצמם. ובדיוק מהסיבה הזו החלק הזה בכתיבת התוכנית העסקית הוא קריטי במחשבה ארוכת הטווח.

תוכנית עסקית תוכל להצביע באיזה שלב של העסק נוכל להעסיק איש מכירות, מנהלת משרד ועוד. 

  • תכנון אסטרטגיה – כאן מגיע השלב של פירוק החזון של המיזם שלנו לאבני דרך ותאריכים שפרוסים לפי יעדים שאנו מציבים מראש, בהתחשב בכל הגורמים שצויינו עד כה.
  • מימון וניהול כלכלי – החלק שכולם אוהבים, מספרים. בחלק הזה נכנסים לתמונה כל ההיבטיים הכלכליים של העסק. 
  • אופן השיווק – בהתאם לתקציב שהוגדר לנו באיזה ערוצים אנחנו הולכים לשווק, האם אנחנו הולכים לעשות קידום ממומן ברשתות החברתיות או אולי אנחנו רוצים להתמקד בקידום אורגני SEO, חשוב להבין האם התחרות בתחום היא גבוהה או נמוכה כבעלי עסקים קטנים עם תקציב מוגבל יהיה לנו קשה להתחרות בענקיות הגדולות.

ניתוח התזרים של העסק ברמה בה אנו יודעים מה העסק שלנו צריך כדי להיות ברווח תפעולי לאורך זמן. כמובן שיש לקחת בחשבון תחזיות של הפסד מול רווח.

כל דבר שקשור לניהול כספים בעסק ושאפשר לכמת אותו לערכים מספריים יופיע כאן : תקציב שיווק, משכורות עובדים במידה ויש, השקעות שמתבצעות דרך העסק, מינוף כלכלי (למשל הלוואה), הגדרת הון התחלתי נדרש ועוד. 

תוכנית יישום – חלק חשוב מאד בתוכנית העסקית היא כמובן לדבוק בה וליישם אותה, להגדיר של סט פעולות וכלי מדידה שיעזרו לנו לראות שאנו פועלים לפי התוכנית העסקית ומודדים את היעדים שלה. בשלב הזה באה לידי ביטוי תכנון השיווק והמכירה של המוצר.

הגעתם עד לפה? זכיתם בתשנין לחיים!

יהלום הוא גוש פחם שהפך לכזה רק אחרי לחץ אדיר מאוד.

קרדיט: ראובן וימר

לצפייה בתשנינים נוספים עברו לכתבה הבאה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים

האתר לא מתקדם בגוגל? מלאו פרטים לבדיקה חינם!

אני זמין, שלחו לי הודעה :)